mersmak efter helgen

Efter att ha lärt mig hur man bygger hjul, enkelt i helgen har jag helt klart fått mersmak och vill bli bättre. Eftersom jag har ett par DT RR 1.1 fälgar liggandes i klädkammaren kollade jag på att bygga ihop de till ett par träningshjul. Jag äger ju inte några kanttrådshjul på racern nu så kan ju vara bra. Nackdelen är att ena fälgen är 28 håls vilket gör att nav som Shimano 105 och annat inte passar fram. Kollade på Starbike där man lätt kan sortera och hitta DT 370nav. OEMnav men funkis och borde ha bra kvalitet. De och DT Competitionekrar vore fint tror jag.

Kollade på riktställ med då jag inte har något men gärna haft. DT och Park Tools fina är riktigt bra med centrering och så men en aning för dyra för hemmabruk känns det som. M-Wave som vi använde i lördags var rätt funkis men stod bara på bordet så inte det stabilaste. Istället känns Tacx T3175 som ett bra alternativ. Billigt men funkis och borde sitta hyfsat bra med klämma runt en bänk/ett bord. Centreringsverktyg behövs då riktstället inte har den funktionen och inte så kul att bygga hjul som sitter helt snett. Eller är det någon som har något annat bra riktställ att rekommendera eller sälja billigt?

Om ni vill se hur lätt man kan bygga kan ni kolla in detta hjulbygget. 715g (ca pris $2500) och ändå inte lättast då Lew har byggt ett par customhjul på 704g, pris på $15000.

One thought on “mersmak efter helgen

Kommentera

