1×9, kedjestyrartips

Geoff Kabush började, Adam Craig följde efter. Ingen av de har haft så snygg stil på cyklarna men även Julien Absalon följde efter.

Trenden växer, minska storklingan fram lite till och kör bara en klinga. Slippa alla sega växlingar fram samtidigt som man kan få en ultimat kedjelinje. Den första kedjestyraren som Adam Craig sågs med såg ut som ett hus, tillverkarna har utvecklats sen dess. MRP som ledare med en specialstyrare för Absalon och kanske fler som satt i sadelröret. De vi vanliga konsumenter kan köpa sitter i vevlagret och ser ut så här:

MRP 1.X väger in på 62g och kostar ca 409kr ifrån CRC.

Nästa styrare fungerar på samma sätt och sitter på samma sätt. Men kanske lite snyggare beroende på smak men i alla fall 6g lättare och väger in på 56g.

e*thirteen XCX heter den och kostar också ca 409kr ifrån CRC.

Men 56g för en så lite grej kan kännas mycket, att beställa ifrån Nordirland krångligt eller dåligt för miljön med långa transporter. Lösningen kanske kommer inom kort när Mattias Hellöre utvecklat färdigt. Förra året kom han med en prototyp som Henrik Öijer körde med på Marathon SM och som senare Oscar Ekstam köpte/fick och modifierade till sin cykelcross. På Oscars cykel såg den ut så här:

Vägde in på 35g eller om det var 25g. Ryktet säger att den ska bli bättre och att det ska bli mer som MRP/e*thirteen med något under kedjan också. Kanske kan Mattias kommentera det själv här.

6 tankar på “1×9, kedjestyrartips

  1. Hej Jonas, tack för mailet.
    Ja det stämmer då jag fick uppdraget att utveckla en kedjestyrare, den som visas på bilden ÄR ett hafsverk, en halvtimme vid svarven och sedan lite fräsning så ut med den på hojen.

    Nästa version kommer att bli i kolfiber men med snarlik klämma som på bilden men kommer från DMR.

    Kostnad, ja jag vet inte ännu men förserieprototyper brukar inte vara ett under av slimmad tillverkning.

    Men lätt och kolfiber , ja.

  2. jag har valt att köra med 39 klinga, och enligt bekant ska e13´n vara det smidigaste alternativet av de båda. Men bannemig vet inte om jag kommer satsa på en vit mrp till mina azonic dh klingor för det rent estetiska, e-13 har dom bara hemma i svart.

  3. Man kan ju använda CX-konceptet ” Bash + Jump-Stop ”. Väger tillsamms under 50 g om man tar en ultralätt bash. Mattias har tillverkat en 36 T klinga i titan, + bash i alu för FSA 2×9, till mig.
    Fördelen med detta är att man inte har problem med att gräs och gyttja ansamlas i styraren. Detta tror jag blir problem med de nya typerna som inte är öppna på ovansidan.

  4. jag tog SS klingor för dh till min, för att få ett lite styvare vevparti och dessutom såg jag att ”tänderna” känns högre, kedjan ligger ganska stabilt på drevet helt enkelt, kanske räcker det med en dogfang? hmm

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s