6809g mtb

Ja, en racer är ju inte så svårt att få ner i den vikten.

Monterade på ett flaskställ igen så jag får tävla med den 😉 Provade hur den ser ut med Henriks Trigongaffel som väger in på 475g inkl tuung expander och styrlagerring. På med skivbromsadapter och tunga stålskruv ifrån stadscykeln på 28g så blev det så här.

Får bli en stel Trigongaffel när jag får lite mer pengar, men då med lätt expander, lätt skivbromsadapter och aluskruv till adaptern. Funderar även med att hitta ett annat lock till styrlagret. Någon som vet var man kan få tag på ett som är helt platt? Gärna rött. Vet ni det eller har möjligheten att tillverka ett så hör av er till jonas@cerro.dk

(styret blev 3cm lägre jämfört med en 456mm Manitou R7 MRD Absolute 80mm gaffel)

13 tankar på “6809g mtb

  1. jag köpte en från dulight tror att den hette mckf eller något och den är platt, kolfiber,LÄTT, och billig. Svart med röd logga.

  2. Jonas, tänk på att inbyggnadsmåttet på dessa gafflar är betydligt lägre än en fjädrad gaffel. Styrningen blir väldigt nervös och vevpartiet sänks så pedalerna slår i en massa saker man normalt inte märker. Jag testade samma gaffel men i Token-version. Jag har för mig att de är identiska ?

    Bra på vissa banor men långt ifrån alla ! Jag använde FRM-expander (ca 20g). De finns med rött topplock.

    Jag irriterade mig på att mitt ex har en helt skev skivbromsinfästning så jag fick fila till en adapter för att få oket att sitta rätt.

    • Att de är lägre vet jag, 41mm för att vara exakt. Token, Trigon, Keil, Ritchey och Steinbach är iaf samma gaffel där Trigon är billigast

      -originalmedd.- Ämne: [jonas viktiga blogg] Kommentar: ”6809g mtb”

  3. Hej!

    Jag kör helstelt sedan snart ett år. Titan är det självklara valet.

    Att de blir lägre i fronten ser jag some n av de absolut största fördelarna. När jag sätter på min dämpade gaffel så tycker jag att cykel känns klumpig och stor.

    Nervös håller jag inte med om, däremot kvick i svängarna.

  4. Ser nice ut, kommer du få möjlighet att testa den också?
    Hur är det med utväxlingen, hur långt räcker 36×11 på grusväg?
    Håller med Eskil, det är den lägre fronten som gör grejen, känns snabbare.

  5. 36×11 räcker ganska långt faktiskt. Det blir någonstans mellan 23-36 km/h vid 90 i kadens, lite beroende på vad för storlek hjulen får med olika däck.

  6. Jo, det är olika åsikter om vad som är ”kvick styrning” eller ”nervös styrning” 🙂 Men det är också olika på gaffelvinkel ramen har så det kan vara svårt att generalisera.

    • håller med dig. Olika ramar är gjorda för olika långa gafflar med. Tror inte din Magmaa Eskil är gjord för någon lång gaffel som t.ex. Bennys trek.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s